dilluns, 30 de desembre del 2013

NAIXEMENT DEL RIU PALANCIA

FONT DE LOS CLOTICOS-NAIXEMENT RIU PALANCIA

El Palància és junt al Millars, un dels dos principals rius de la provincia de Castelló.
En aquesta ruta, arribarem fins al seu naixement, al terme municipal del Toro, en la comarca de l'Alt Palància.
Es tracta d'un riu catalogat com a curt, d'uns 85 km de recorregut i una superficie de conca d'uns 910m2, que desemboca al terme de Sagunt, ja en la provincia de València.

VALORS MEDIAMBIENTALS
A la seva capçalera, aquest riu presenta una qualitat de l'aigua elevada, d'ahí el valor ecològic d'aquesta ruta que trasncorre desde el terme municipal de Bejís fins al naixement, a l'estret del cascajar.
És una llastima que no pugam dir el mateix de la resta de trams del riu...on ha estat contaminat per els vertits urbans, i fortament aprofitat per al reg, donant lloc a que al seu pas per la localitat de Sagunt, sigue un riu sec.

La geografia d'aquest punt de la provincia és abrupta, i amb una altitud mitja d'uns 800 metres. Aquestes condicions propícien que la seva fauna i flora sigue variada.
La major part dels boscos per els que passarem es tracten de pinades, tant de pi pinastre com pi halepensis, carrascals, brucs, teixos, grèvols...així com a la part baixa, arbres típis de ribera, a la vora del riu Palància.

FITXA TÈCNICA

Distància: 8Km
Desnivell : 130m
Durada aproximada: 2'30h
Tipus: lineal, o circular.
Dificultat : baixa
Punt de partida: Fuente los Cloticos. Bejís.
Figures de protecció:Microrreserva.

ITINERARI
Per començar la ruta ens dirigirem a la localitat de Bejís, i desde allí empendrem una carretera molt estreta fins l'àrea d'esbarjo, la Font dels Cloticos. No sense abans donar una volta per la petita localitat situada a 800 metres d'altitud, i que té les característiques típiques dels nostres pobles d'interior. Ademés compta amb un aqüeducte d'època romana.
Una volta passada la embotelladora, arribarem a la Font dels Cloticos, i al camping que rep el mateix nom.
És moment de deixar el cotxe, proveir-nos d'aigua, i començar a caminar.

La distància entre aquesta àrea i el naixement, és d'uns 4 km.La pista asfaltada en un primer moment, està senyalitzada, i comença just darrere de la font. Poc a poc anem guanyant altura. Desde la pista podrem observar baix a la vall del riu, i a la nostra dreta l'aldea del Molinar, actualment molt ben conserbada i restaurada. Un lloc idíl·lic ple de pau.
Arribarem a una bifurcació, i nosaltres seguirem el sender de la esquerra, està indicat,i que s'endinsa cap al bosc. Molta gent deixa per aqui el cotxe, i acurten d'aquesta manera la ruta, però no tots els vehicles poden accedir. Poc a poc seguim pujant i cada cop, el bosc es farà més espés.

I finalment arribarem a una espècie de clar, barranc del Resinero. En aquest punt deixarem la pista per continuar per una senda.
Inmediatament trobem el senyal que ens indica que ens trobem en una microreserva de flora , i que ens dirigim cap al naixement del riu Palància i  l'estret del Cascajar.
Seguim per la senda aquesta volta repleta de vegetació típica de ribera

Transcorre paral·lela a la llar del riu, el qual creuarem varies voltes fins que les parets de pedra calcària es van estretant cada volta més, i van convertint-se en l'anomenat "Estrecho del Cascajar" on de baix de les roques vorem brollar per primera volta aquest riu, donant vida a aquest paratge, i que aigües a baix desembocarà en el mediterrani, ja la provincia de València.

Si heu arribat fins ací, no us podeu quedar sense passar per l'estret. Espectacular passadís de pedra blanca i polida, on en alguns trams la separació entre les parets oposades, només és d'un parell de metres. És impressionant adonar-se'n de la suavitat d'aquestes roques moldejades en algun moment llunyà...per el pas de l'aigua. Voreu ple d'aigua cristalina sens dubte seria tot un privilegi per als sentits!

La falta de pluges però ens deixen travessar-ho sencer, fins que poc a poc s'obri, i es converteix de nou en un barranc. Alguns segueixen desde ací la ruta circular, que els portarà fins El Molinar, i de nou al paratge de lleure, els Cloticos. Nosaltres, hem preferit fer mitja volta, i disfrutar una vegada més, del passadís calcari i del  naixement d'aigua fresca i viva del Palància!

Disfruteu !
Ens veiem entre senders!!

1. El darrer cap de setmana vam ser al naixement. Gràcies a les teues acurades explicacions no vam tindre cap problema en trobar el camí. No vam poder arribar però fins el final perquè es trobava ple d'aigua (bon senyal!).
    Ken (Sagunt)

2. Efectivament! Bon senyal !
    Moltes gràcies! Espere ho disfrutareu!

3. M'agradaria saber si és obligatori mantenir el cabdal ecològic del riu Palància a partir de la Presa d'Algar